vrijdag 23 november 2012

Uitdagende leeromgeving binnen Khan Academie

Vaak werken de plusleerlingen in een klas met de ‘uitdagende’ leerstof (Kien, rekenspellen etc.). De zorgleerlingen komen hier vaak niet aan toe. Dat is een extra reden om de Khan Academie te koppelen aan zorgleerlingen. Zodoende kunnen ook deze leerlingen werken in een uitdagende leeromgeving waar ze punten, badges en soortgelijke beloningen kunnen verdienen. Want juist deze leerlingen hebben dat nodig.

Je merkt als leerkracht al snel dat er meer vormen van beloning in het programma zitten dan je als leerkracht eerst vast hebt gesteld. Zo kwamen de leerlingen er zelf achter dat ze een eigen profielplaatje kunnen selecteren Standaard is het een blaadje, als leerlingen meer punten verzamelen kunnen ze steeds nieuwe profielplaatjes selecteren. Naast de vorm van belonen zit het programma vol andere badges etc. 



Leerlingen zijn hier toch gevoelig voor en dit kan leerlingen motiveren om extra hun best te doen.

Een voorval van vandaag wil ik u niet onthouden: Vandaag kwam een oud-leerling die vorig jaar verwezen is naar het speciaal onderwijs in de klas op bezoek. Al snel wilden een aantal leerlingen hem laten zien hoe we met de Khan Academie werken. Het enthousiasme waarmee de leerlingen het programma en de opgaven aan het uitleggen waren was geweldig om te zien. En binnen tien minuten had de oud-leerling snel al zelf een account gemaakt en heeft mij als ‘oud-meester’ toegevoegd als coach. “Zo hoor ik nog steeds een beetje bij mijn oude klas” aldus een trotse jongen van 10.

Fijn weekend.

Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen